Zaginione olbrzymy w Łodzi, Młynarska 2

We wrześniu na łódzkich Bałutach zamieszkały Zaginione Olbrzymy. Stormie Mills zrealizował tu właśnie kolejną odsłonę swojego międzynarodowego projektu „Lost Giants”. Mural przy Młynarskiej 2, zatytułowany „Dziękuję” („The Thank You”), ma szansę stać się nie tylko częścią tkanki miejskiej i łódzkiego mitu. Podobnie jak w innych miejscach świata opowiada on własną historię i inspiruje do snucia opowieści związanych z Łodzią i Bałutami. 

Źródło: stormiemills.com

Łódzki mural Stormiego Millsa był projektem wymagającym głębszego zainteresowania miejscem, jego historią i współczesnością. Praca nawiązuje do trudnej przeszłości Bałut, gdzie mieściło się żydowskie Getto i rozgrywały się liczne ludzkie dramaty. Tu m.in. mieścił się punkt przeładunkowy, skąd ponad ćwierć miliona Żydów z Polski i Europy trafiło do hitlerowskich obozów zagłady w Oświęcimiu i Chełmie nad Nerem. Jednocześnie dzieło jest ściśle powiązane ze sposobem myślenia autora o ludzkiej kondycji, z przekonaniem, że szklanka jest zawsze do połowy pełna, a z życiem warto jest się zmagać niezależnie od okoliczności.

Czuję, że powinienem szanować przestrzeń, w której pracuję i ludzi, którzy tam mieszkają, ponieważ ostatecznie ta przestrzeń należy do nich. W tym sensie moje murale są związane z miejscem, są „site specific”, ale jednocześnie są podarunkiem. Moim podarunkiem dla nich.

STORMIE MILLS

 Jak zaznacza artysta, ostateczna interpretacja jego dzieła należy do odbiorcy. Jedni mogą zobaczyć w obejmujących się Olbrzymach radosne powitanie, inni dramatyczne pożegnanie, jedni będą tu widzieć braci czy przyjaciół, inni – zupełnie obce sobie osoby. Odczytywanie pracy uzależnione jest zawsze od indywidualnej wrażliwości oraz osobistych czy rodzinnych doświadczeń.

Łódzka praca jest częścią większego, międzynarodowego projektu, który realizowany jest przez Millsa od 7 lat. Pierwszy z Zaginionych Olbrzymów powstał w Perth, w Australii, w 2009 roku. Obecnie „Lost Giants” rezydują w miastach całego świata, włączając w to Melbourne, Hobart, Bunbury, Nowy York i in. Każdy z nich opowiada własną wersję szerszej historii współtworzonej przez społeczności, które goszczą Olbrzymów. Monochromatyczna kolorystyka, w jakiej utrzymane są tworzone przez Millsa postaci, ma wymiar symboliczny: czerń reprezentuje brud, biel mówi o wymazywaniu, szarość nawiązuje do krajobrazu miejskiego, zaś srebro do języka snów.

Stormie Mills to wybitny australijski artysta street artowy i twórca wizualny. Laureat wielu nagród i wyróżnień. Sztuką miejską zainteresował się w latach 80., duży wpływ na wybór drogi artystycznej mieli nowojorscy twórcy graffiti, tacy jak Jenny Holzer czy John Fekner. Artysta od 7 lat konsekwentnie realizuje międzynarodowy projekt „Lost Giants”.  Jego prace spotkać można zarówno w Australii, Europie, obu Amerykach, jak i Azji.  Jego portfolio zostało wydane również w formie książek: „Proximamente” oraz „DWI YMA”.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s